Ak používate Instagram, Facebook, Twitter alebo Snapchat, pravdepodobne je váš kanál preplnený fotografiami s použitými filtrami. Tie dokážu aj nemožné. Upraviť našpúlené pery, vytvarovať lícne kosti či vytvarovať nos. Realitu zobrazujú po drastických úpravách.
Aj keď sú filtre veľmi obľúbené, nový prieskum, ktorého výsledky zverejnil Daily Mail, varoval, že majú negatívny vplyv na sebavedomie až tretiny používateľov sociálnych sietí. Navyše štvrtina respondentov tvrdí, že im používanie filtrov skreslilo vnímanie vlastného výzoru do tej miery, že sú šokovaní, keď zbadajú vlastné neupravené fotografie.
Prieskum spoločnosti Uvence oslovil 2 069 ľudí s cieľom zistiť, čo si myslia o filtroch na sociálnych sieťach. Pätina uviedla, že už na sociálnych sieťach nezverejňuje fotografie bez akejkoľvek úpravy vrások, pigmentových škvŕn či strií. Až 37 percent respondentov uviedlo, že uprednostňuje zdieľanie upravených fotografií svojej tváre pred skutočnou realitou.
Prudký nárast dopytu v kozmetickom priemysle
„Od začiatku pandémie zaznamenávajú lekári a chirurgovia v kozmetickom priemysle prudký nárast dopytu pacientov po ošetreniach,“ povedal kozmetický chirurg a marketingový riaditeľ spoločnosti Uvence, Dr. Olivier Amar a dodal: „Tento rastúci záujem zaznamenávame aj u pacientov, ktorí nikdy predtým neuvažovali o kozmetických procedúrach.“ Ako ďalej vysvetľuje, pri konzultáciách s pacientmi je jednou z jeho hlavných priorít ubezpečiť sa, že hľadajú liečbu zo správnych dôvodov.
Je ľahké nechať sa pohltiť sociálnymi sieťami, či už prostredníctvom filtrov, alebo porovnávaním sa s ostatnými. Preto je veľmi dôležité nájsť si čas na to, aby ste sa správne rozhodli, či je pre vás chirurgický zákrok naozaj nevyhnutný.
Štúdia vznikla po tom, čo Nórsko oznámilo zmenu v legislatíve, ktorá zakazuje, aby influenceri zverejňovali upravené fotografie bez toho, aby deklarovali, čo upravili.
Skrášľujúce filtre ničia sebavedomie
Skrášľujúce filtre slúžia ako nástroj na automatickú úpravu fotografií. Pomocou umelej inteligencie nájdu črty tváre a upravia ich podľa toho, čo pokladá autor za ideálne. Sú veľmi obľúbené u miliónov používateľov na Snapchate, Instagrame, či TikToku. Avšak vedia narobiť aj množstvo škody a doslova ničiť sebavedomie mladých ľudí. Výskum charitatívnej organizácie Girlguiding v minulom roku zistil, že polovica dievčat vo veku 11 až 16 rokov pravidelne používa aplikácie alebo filtre, aby vylepšili svoj výzor.
Influencerky vystupujú čoraz hlasnejšie
Vplyvná influencerka Faye Dickinsonová (28) z východného Londýna vyzvala na sociálnych sieťach aplikácie, aby zakázali filtre na fotografiách alebo upravili vekové obmedzenie nad 18 rokov. Pre internetový portál Daily Mail povedala: „Problém spočíva v tom, že sa vidíte s dramatickými zmenami, ktoré neexistujú a zodpovedajú neprirodzenému a neľudskému ideálu krásy, ktorý však teraz vďaka filtrom môžete dosiahnuť. Je to nezdravá posadnutosť dokonalým vzhľadom, ktorú všetci máme,“ hovorí mladá influencerka.
Herečka a modelka Jameela Jamil oznámila svojim 3,4 milióna sledovateľom: „Plastickí chirurgovia hovoria, že deti, mládež a už aj mnoho dospelých im prináša svoje filtrované fotografie a žiadajú úpravy, aby vyzerali ako na týchto fotkách. Pamätajte si, že každá sekunda, ktorú strávime rozptyľovaním nerealistickými a takmer nemožnými štandardmi krásy, sú sekundy, ktoré nevyužívame na rozvoj našej mysle, šťastia, kariéry a života,“ upozorňuje modelka.