Prestaňte sa trápiť so svojimi kučeravými vlasmi a nechajte si poradiť od Carol Cardoso, ženy ktorá vie, že starostlivosť o kučeravé vlasy je boj. Ženy, ktorá je temperamentná, nebojácna a nesmierne pracovitá. Všetko, čo má, si vybudovala vlastnou šikovnosťou a vlastnými skúsenosťami. Dnes je táto fascinujúca žena majiteľkou e-shopu a zakladateľkou projektu Kučeravé, ktorý vám poradí, ako sa správne postarať o vaše kučierky.
Carol, čomu sa venujete?
Predávam prípravky na vlnité, kučeravé a afro vlasy.
Viem o vás, že ste nesmierne šikovná a pracovitá osôbka, čo všetko ste už robili?
Po strednej škole som si chcela dať od učenia pauzu a rozhodla som sa pre “gap year” v zahraničí. Pracovala som v hotelovej reštaurácii v rakúskych Alpách. Zahraničie ma odmalička lákalo, preto aj moje kroky na vysokú školu neviedli späť na Slovensko, ale do inej zahraničnej krajiny, konkrétne do Dánska. Tam som vyštudovala medzinárodný obchod a marketing. Popri škole som tiež pracovala v hotelovej reštaurácii a bare. Po škole som chcela skúsiť šťastie na domácej pôde, keďže mi to prišlo o čosi jednoduchšie ako v Dánsku a keďže mi bolo hotelierstvo blízke, moje kroky viedli do prestížnych bratislavských hotelov. To už išlo však o marketingové oddelenie, ktoré som po čase vymenila za eventové oddelenie. V eventoch som sa ale vôbec nenašla, preto som sa rozhodla obzerať sa po nových pracovných príležitostiach. Osudnou mi bola webová agentúra, ktorá sa venuje komplexným e-commerce službám – vývoj webov, UX, online marketing, kde som začala pracovať na obchodnom a marketingovom oddelení. Postupne som sa vypracovala na manažérsku pozíciu a musím povedať, že táto práca ma naozaj bavila. Avšak popri mojej práci sa mi v hlave zrodila myšlienka vlastného biznisu. Prišla som na to, že to, čomu sa chcem venovať, tu má na Slovensku priestor a keďže som e-commerce segmentu rozumela, tak som skúsila šťastie a vytvorila si vlastný e-shop s vlasovou kozmetikou. No a dnes sa venujem už iba tomu.
Založili ste projekt Kučeravé, ako vznikol a prečo vznikol?
Keď som bola malá a pýtali sa ma, čo budem robiť, keď budem veľká, moja odpoveď vždy bola “ja budem niečo vlastniť” (smiech). S pribúdajúcim vekom som sa však od tejto myšlienky vzďaľovala, nakoľko som nemala žiaden prevratný nápad a venovala som sa inej práci. Okrem iného som si celý svoj život vlasy žehlila. To ma však po tých rokoch už prestalo baviť a vravela som si, že musí byť nejaký spôsob, ako sa o tie vlasy dá starať. Tak som začala googliť, pozerať rôzne videá a objavila som nový svet s názvom Curly Girl Method. Keďže som si svoje prvé prípravky musela objednať zo zahraničia, došlo mi, že je teda priestor vytvoriť tu niečo vlastné. Veď predsa určite musí byť viacero žien, mužov a detí, ktorých trápi to isté, čo mňa. Ako som spomínala, v e-commerce som sa kvôli svojej práci pohybovala a tak všetko do seba začalo zapadať. Mala som našetrené peniaze na rozbeh, tak počas toho, ako som doma sedela v karanténe s Covidom, som si začala všetko pripravovať, hľadať, oslovovať dodávateľov a dávať tejto myšlienke hmotnú podobu.
Ste mulatka s krásnymi kučerami, predpokladám, že s kučeravými vlasmi máte svoju skúsenosť, mám pravdu? Podelíte sa o svoj príbeh?
Veru, každý, kto má kučeravé vlasy vie, že starostlivosť o vlasy je boj. Spomínam si, ako sa moja mamina trápila so mnou a ako som plakávala, keď sme mali umývať a rozčesávať moje vlasy. Vtedy neboli žiadne informácie o tom, ako sa správne starať o vlasy a tak sme takto obe spolu každý týždeň bojovali. Keď som bola staršia, prišlo dlhé obdobie, kedy som vlasy nenosila nijak inak len v cope. A keď som v ranej puberte objavila zázračný nástroj s názvom žehlička, stala sa mojou najlepšou priateľkou na ďalších 15 rokov. Svoje vlasy som si zničila tak kvalitne, že keď som si ich nevyžehlila, už nemali ani náznak kučeravosti, no vyzerali tak zle, že som si ich vyžehliť musela, aby mali aspoň nejaký tvar. Teraz už postupne objavujem čaro prípravkov, ktoré predávam a svojim vlasom dávam to, čo potrebujú. Aj kaderníčky ma chvália, že málokedy sa stretnú s kučeravými vlasmi, ktoré sú v takom dobrom stave ako tie moje. Tak sa z toho naozaj teším. Ale je pravda, že nie každý deň je nedeľa a aj tie vlasy majú dni, kedy sa rozhodnú nespolupracovať. Je to však normálne a netreba z toho robiť tragédiu.
Bolo pre mladé dievča ťažké presadiť sa?
Musím povedať, že som v živote mala dosť šťastia, vhodné okolnosti a som nebojácny a komunikatívny človek, a teda k všetkému som sa dokázala dopracovať bez toho, aby som potrebovala známosti alebo aby to bolo podmienené nejakou protihodnotou. Ale viem, že nie každý má takú povahu alebo šťastie. Je naozaj ťažké pre mladé dievča presadiť sa v mužskom svete, v ktorom stále žijeme. Preto sa aj veľmi otvorene hlásim k feminizmu, lebo som presvedčená, že aj ženy, aj muži majú mať prístup k rovnakým podmienkam, či už na trhu práce, alebo v rôznych iných oblastiach života.
Vo vašom projekte figuruje Curly Girl metóda… Aká je to metóda?
Curly Girl Metóda (CGM) je spôsob starostlivosti o vlasy, ktoré nie sú rovné.
Ako funguje táto metóda? Máte ju vyskúšanú?
Základnými princípmi metódy sú schválené produkty touto metódou. Tým sa rozumie, že produkty by nemali obsahovať sulfáty, parabény, vysušujúce alkoholy, minerálne oleje, niektoré silikóny a vosky či ftaláty. Väčšina značiek, ktorá vyrába tieto produkty, ich ani netestuje na zvieratách, preto je metóda vhodná aj pre vegánov. Okrem zloženia produktov ide aj o to, ako produkty na vlasy nanášame a o stylingové techniky a o doplnky. Napríklad froté uterák treba vymeniť za mikrovláknový alebo za bavlnené tričko, spať je vhodné na saténovej obliečke alebo v saténovej čiapke, vlasy je dobré sušiť jedine difuzérom alebo voľne a je dobré ich česať len vtedy, keď sú mokré a nasiaknuté prípravkami. Je toho viac, čo je vhodné a nevhodné dodržiavať. Aby to bolo mojim zákazníčkam a zákazníkom zrozumiteľnejšie, mám na stránke sekciu blog, kde všetko dopodrobna vysvetľujem. Sama fungujem na tejto metóde, teda skúšam, kombinujem, objavujem.
Obracajú sa na vás zákazníci s prosbou o radu a pomoc? Zvyknú sa zdôveriť so svojim príbehom?
Áno, denne ma kontaktujú najmä prostredníctvom sociálnych sietí, ale aj telefonicky či mailom a žiadajú o pomoc s výberom produktov. Na e-shope je veľká ponuka a aj napriek popisom jednotlivých produktov si človek niekedy nie je istý, čo je vhodné pre daný typ vlasov a potrebuje poradiť. Ja som za to, samozrejme, rada, lebo radšej poradím, ako by si niekto zle vybral a potom mal aj zlú skúsenosť. Zažila som to na sebe, aj keď som žiadala o radu, neboli to vhodné prípravky na moje vlasy. Ale vydržala som, skúšala ďalej a prinieslo to svoje ovocie.
Píšete aj „kučeravý blog“, kde sa venujete problematike kučeravých vlasov. Aké chyby sa pri starostlivosti o kučeravé vlasy robia najčastejšie?
Čo si najčastejšie všímam, je asi precenenie svojho typu vlasov. Veľakrát sa mi stane, že si zákazníčky myslia, že majú vyšší stupeň kučeravosti, ako naozaj majú. Dôverne to poznám, lebo aj ja som si o svojich vlasoch myslela, že sú kučeravejšie, ako naozaj sú (smiech). Ďalšou problematickou oblasťou je styling. Od toho závisí, ako vlasy budú vo výsledku vyzerať. Žiaľ, nie každý si to uvedomuje a používa len šampón a kondicionér. Áno, je to oveľa lepšie ako nič, ale tie skutočné zázraky prichádzajú až s použitím stylingových prípravkov a ich správnou aplikáciou. No a tretia najčastejšia chyba sú spánkové návyky. Ak chceme, aby vlasy vyzerali na ďalšie dni nejako schopne, musíme si zvyknúť na spánok vo vysokom cope, tzv. ananás, alebo ich treba nejako na noc zapliesť a je dobré ich dať do saténovej čiapky či spať na saténovom vankúši, resp. v ideálnom prípade aj-aj. A potom sú také chybičky krásy, ktoré väčšinou odhaľujeme jednotlivo, keď si niektoré zákazníčky nevedia dať rady, kde robia chybu a spoločne sa snažíme prísť na kameň úrazu.
Akú radu by ste dali ľudom, s podobným príbehom?
Aby robili podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia, so zodpovedným a hlavne ľudským prístupom. Lebo vždy je to o nás – ľuďoch. A dobrá rada na záver, je dobré zakaždým spraviť o krôčik viac oproti tomu, čo spraviť musím, lebo to je práve moja konkurenčná výhoda a pridaná hodnota pre zákazníka.