Za legendárnym časopisom, vďaka ktorému sa móda stala dostupnou pre ženy po celom svete, stála ambiciózna a dravá „kráľovná odievania“ Aenne Burda. V povojnovom Nemecku sa je podarilo byť súčasťou ekonomického zázraku a navyše jej časopis ako prvý prerazil na sovietsky trh. Vo svojej osemdesiatke už patrila táto vydavateľka a úspešná podnikateľka k najvplyvnejším ľuďom svetového mediálneho biznisu.
Nemecká vydavateľka Aenne Burda, ktorá sa dožila úctyhodných 96 rokov, vybudovala najväčšie impérium módnych časopisov na svete. Podľa britského spravodajského portálu The Guardian sebavedome expandovala, rozširovala ponuku časopisov o čoraz populárnejšie tituly pre širokú verejnosť a vydávala niektoré z najznámejších týždenníkov vo svojej krajine.
Jej obchodné aktivity sa rozšírili do Spojených štátov, a čo je najpozoruhodnejšie, aj do Sovietskeho zväzu. V roku 1987 jej totiž Michail Gorbačov v rámci jeho politiky glasnosti (otvorenosti) umožnil vydať vôbec prvý titul západného časopisu v ruskom jazyku. Spoločnosť, ktorú zanechala, stále publikuje vyše 600 titulov v 16 jazykoch v takmer 100 krajinách.
Ambiciózne a cieľavedomé „oteckove dievčatko“
Burda sa narodila ako Anna Magdalena Lemminger v Offenburgu na juhozápade Nemecka, ale odmala ju volali Aenne. Vyrastala v skromných pomeroch, jej otec bol rušňovodičom, čo z neho v Nemecku robilo príslušníka štátnej služby. Bola považovaná za „oteckove dievčatko“, pretože jej vzťah s matkou bol zväčša napätý.
Ako ambiciózna žiačka navštevovala kláštornú školu a neskôr pokračovala na obchodnej akadémii. Po štúdiu sa zamestnala v miestnej elektrárni na obchodnom oddelení, kde vymáhala dlhy od neplatičov.
Ako 20-ročná sa zoznámila s tlačiarom Franzom Burdom, za ktorého sa vydala v roku 1931. Jej obchodná kvalifikácia bola veľkým prínosom pre ich rodinný podnik. Aj keď sa počas druhej svetovej vojny, napriek intenzívnej nechuti k domácim prácam, ktorú prechovávala, venovala len výchove svojich troch synov.
Základom úspechu spoločného podnikania manželov však bol moment, keď Franz Burda v roku 1935 investoval do strojov na hĺbkotlač. Vďaka tomu do firmy prichádzali veľké obchodné objednávky a po vojne umožňovali výrobu časopisov.
Geniálny nápad, ktorý nadchol svet
Burda vydal svoj prvý časopis v roku 1948, no podnikaniu sa začalo mimoriadne dariť, až keď jeho manželka prevzala malé, stratové módne vydavateľstvo v Lahre pri Offenburgu, čo sa na výsledkoch odrazilo ihneď v nasledujúcom roku.
V roku 1950 vyšlo prvé číslo časopisu Burda-Moden, ktorý obsahoval kombináciu článkov, tipov na prešívanie starých odevov a ilustrácií. O dva roky neskôr firma vyrobila svoje prvé „DIY“ (urob si sám) strihy vložené do časopisu ako prílohy, ktoré sa dajú vybrať a ktoré umožnili ženám ušiť si doma štýlové modely, a to len za náklady na materiál. Domáce šitie bolo bežné, ale dovtedy bolo ťažké dostať sa k strihom, ktoré si strážili salóny.
Tento koncept dokonale zodpovedal ambíciám povojnových západných Nemcov, ktorým chýbali peniaze na nákup oblečenia, ale chceli dobehnúť zvyšok západného sveta. Ženy si mohli kúpiť časopis, aby zistili, kto čo nosí, a zároveň získali strih, ktorým sa riadili. To všetko urobilo z Aenne jednu z mála podnikateliek, ktoré sa stali zázrakom pre nemecký ekonomický trh.
O 15 rokov sa Burda-Moden stal najpredávanejším módnym časopisom na svete a v roku 1965 prekonal hranicu 1 milióna mariek. Medzitým v roku 1953 založila Aenne luxusný časopis Burda International, ktorý vychádzal štvrťročne a prinášal inšpirácie a novinky zo zahraničných prehliadok.
O desať rokov neskôr vytvorila náruživá podnikateľka ďalší druh časopisu Burda s tematikou varenia „Burda Kochstudio.“ Okrem publikovania si našla čas aj na úpravu a písanie pravidelnej rubriky o móde.
V 70. a 80. rokoch pribudlo do zoznamu Burda ešte viac titulov vrátane špecializovaných módnych časopisov, ktoré boli zamerané na pletenú módu, háčkovanie, domáce bábiky, módu pre školákov či vianočné dekorácie. V roku 1971 Burdovci vytvorili spoločnosť Meredith-Burda s veľkým americkým polygrafickým podnikom, aby prenikli na americký trh a v roku 1987 sa im podarilo expandovať na sovietsko-ruský trh s prvou ruskou jazykovou verziou Burda-Moden.
Rodinné impérium v rukách najmladšieho syna
Vedenie podniku a vydavateľstva prevzal v roku 1994 najmladší syn Hubert. Aj keď sa Aenne v roku 1994 stiahla z každodenného manažmentu, zostala vo firme naďalej aktívna až takmer do svojej smrti. Hubert Burda Medien dnes patrí k najväčších vydavateľských konglomerátov v Nemecku. Okrem časopisov zameraných na módu sa vydavateľstvo posunulo aj k novým titulom populárnejším pre širšiu verejnosť, z ktorých najznámejší je bulvárny magazín Bunte Illustrierte. Vydavateľské impérium dnes stojí za vyše 600 titulmi vo viac ako 20 krajinách.
Najväčší úspech Aenne
Najväčším úspechom Aenne zostáva Burda-Moden. Dnes sa predáva viac ako 2 milióny kópií mesačne.
Anne rada vo svojom voľnom čase pestovala orchidey a ruže, podporovala sociálne projekty. Na konte má množstvo vyznamenaní, jedným z nich je vyznamenanie Záslužný rád Spolkovej republiky Nemecko za zásluhy a slobodu Offenburgu, kde sídlila jej vydavateľská ríša a kde napokon aj zomrela.