Železnice nemajú peniaze, obmedzujú vlakové spojenia. Prvé zmeny prídu už o dva týždne

Zdroj FOTO: ZSSK

Ďalší spor vo vláde a opäť kvôli peniazom. Tentokrát sa týka ministra dopravy Andreja Doležala a klasicky – ministra financií Igora Matoviča. Kvôli sporu sa ale už o dva týždne začnú redukovať vlakové spojenia.

Chýbajúcich 24 miliónov eur Štátnej železničnej spoločnosti sa odrazí na cestovaní po Slovensku. Zo žiadaných 363 miliónov po ďalšom škrtaní stiahli žiadanú sumu na 354 miliónov. Dostali však 330 miliónov. Chýbajúce milióny mali pokryť na celý rok plnú prevádzku. Naša efektivita sa každým rokom zvyšuje, čo preukazuje aj fakt, že tento rok chceme odjazdiť najviac kilometrov v histórii železničnej spoločnosti s najmenším počtom pracovníkov za posledných 7 rokov. Preto sme pripravení poskytnúť ministerstvám všetky podklady, ktoré odôvodňujú naše náklady. Verím, že tak všetky vlaky zachováme v dnešnom rozsahu,” informoval Tomáš Kováč, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

„Nateraz sme vyčerpali všetky možnosti šetrenia,“ stroho informoval Ivan Rudolf, hovorca ministerstva dopravy.

Inflácia, nárast cien energií i nemenné cestovné sa len pridalo k tomu, že ZSSK nie sú schopné viac okresať rozpočet. A to aj kvôli bezplatnej preprave detí, dôchodcov a po novom aj utečencov z Ukrajiny. “Zmeny cien cestovného sa nemenili už 11 rokov. Naše možnosti šetriť sú tak veľmi obmedzené,” uviedol hovorca železníc Kováč.

Ilustračná snímka. Zdroj FOTO: ZSSK

Zatiaľ prvé obmedzenia prídu cez víkendy

Z dôvodu šetrenia nákladov pristúpime na základe objednávky ministerstva dopravy k redukcii niektorých vlakov diaľkovej dopravy, ktorá začne platiť 12. júna 2022, dodal Kováč. Jazdiť menej budú rýchliky Gemeran, Považan, Fatran či Zámčan.

Bratislava – Žilina, Bratislava – Nové Zámky, Košice – Zvolen, Zvolen – Vrútky, Vrútky – Banská Bystrica. Toto sú trate, ktoré pocítia obmedzenia už od 12. júna. Dokopy ide o prevádzku deviatich liniek, pričom deviata linka (školský regionálny rýchlik) cez prázdniny nepremáva.

Ak by železnice chceli vykryť náklady čo najjednoduchšie, zrušiť by mohli tretinu spojov. Z 1630 vlakov by tak denne zrušili viac ako 540. “Do tejto situácie sa dostať nechcem,” dodal Kováč.

Európska komisia pritom nedávno informovala, že budúce eurofondy budú smerovať zväčša na vlakovú dopravu. Chce tak obmedziť cestovanie ľudí autom a priblížiť ich cestovaniu ekologickejšími, hromadnými druhmi prepravy.

Aj keď ZSSK plánovalo tento rok najazdiť najviac kilometrov za posledných 20 rokov, a to zhruba 36 miliónov, zrejme skončia na úrovni 30 miliónov.