„Alkohol má stimulačnú funkciu, ale na začiatku – to sú zhruba 0,02 cl. Je to malý poldecák. Vtedy dochádza k uvoľneniu, človek stráca plachosť, ale v žiadnom prípade sa neodporúča po dopravnej nehode, keďže účinok by mohol byť opačný a mohol by vyvolať zvýšenie emócií, kedy by sa človek tak uvoľnil, že by došlo k neadekvátnemu správaniu,“ hovorí dopravný psychológ Karol Kleinmann.
Samozrejme, nie je možné povedať, koľko alkoholu kto zvládne – závisí to od objemovej váhy osoby, ale aj od stravovania pred požitím alkoholu. „Alkohol veľmi výrazne podporuje agresivitu, lebo odbrzďuje niektoré mechanizmy nášho správania,“ dodáva dopravný psychológ.
Pri väčšej dávke dochádza k zlému videniu, či nerozpoznávaniu farieb.
Od roku 2006 platí v Európskej únii model rehabilitačného programu formou odborného poradenstva pre vodičov, ktorí požili alkohol alebo iné návykové látky.
Jeho cieľom je predovšetkým informovať vodiča o nepriaznivých účinkoch. „Programu sa účastnia vodiči, ktorí požili alkohol alebo iné látky a odmietli sa podrobiť dychovej skúške. Program hovorí o tom, že vodič, ktorý sa sem dostal, by sa mal naučiť kultivovane piť. Cieľom nie je odnaučiť človeka piť, ale kultivovane zistiť, koľko alkoholu môže vypiť, prípadne ako udržiavať hladinu alkoholu na 0,5 ‰, aby teda veľmi rýchlo, zhruba do hodiny, vedel sadnúť za volant,“ objasnil Kleinamnn.
Do programu sa môžu dostať iba ľudia, ktorí nie sú závislí. Celkovo sa udáva, že na Slovensku bolo v tomto programe preliečených 20 až 30-tisíc vodičov. V skutočnosti je ale zhruba 300-tisíc vodičov, ktorí sa k lekárovi na vyšetrenie nedostali.
Problém robia aj návykové látky. „Návykové látky sú oveľa horšie z hľadiska spoločnosti ako alkohol. S tým má Slovensko dlhoročné skúseností. Ale drogy sem prenikali posledné desaťročia. Nevieme presne, aké majú účinky, nemáme dostatočne skúsených odborníkov a verejnosť sa v tejto oblasti ťažšie orientuje,“ uzavrel dopravný psychológ.
Absolvovanie poradenstva je taktiež základnou podmienkou na vrátenie vodičského oprávnenia po uplynutí trestu za dopravný priestupok. Pozostáva zo štyroch skupinových stretnutí počas štyroch týždňov a individuálneho výstupného pohovoru.
O vodičoch jazdiacich pod vplyvov alkoholu vedia policajti veľmi dobre. Aj preto sú častokrát cielené akcie práve na kontrolu požívania alkoholu pred či počas šoférovania.
Ak policajný alkoholtester vykáže hladinu alkoholu v dychu nižšiu ako jedno promile, opitému vodičovi hrozí pokuta od 150 do 1 000 eur a zákaz vedenia motorového vozidla až na 5 rokov.
Ak nafúkate a viete, že ste nepili, môžete požiadať o opakovanú dychovú skúšku. Je však len na rozhodnutí policajta, či ju umožní. Krvná skúška ale musí byť poskytnutá na žiadosť. „Ak by ste chceli skúsiť výhovorku na lieky, dávajte si pozor! Ak vás lekár alebo príbalový letáčik upozorní, že počas užívania daného lieku nie je šoférovanie vhodné, nakoľko znižuje vaše šoférske schopnosti, s takýmto argumentom u policajtov neobstojíte,“ vysvetľuje Denisa Bárdyová, hovorkyňa Prezídia PZ.
Ak vodič nafúka viac ako jedno promile alebo odmietne dychovú skúšku, tak má polícia právo zadržať ho a predviesť ho na oddelenie. V prípade protestov môžu byť použité aj donucovacie prostriedky. Jazda s viac ako jedným promile a odmietnutie dychovej skúšky sa už radia do kategórie trestných činov.
Za prvých sedem mesiacov tohto roka sa stalo na slovenských cestách 7 035 dopravných nehôd. Oproti minulému roku vzrástol tento počet o 10 percent.
Najkritickejšími dňami v týždni boli piatok s 1 099 a streda s 1 096 dopravnými nehodami.
„Z dopravných nehôd, ktoré sa stali počas siedmich mesiacov tohto roka, bolo 12 percent zavinených pod vplyvom alkoholu (829). Evidencia hovorí o poklese o 18 dopravných nehôd oproti minulému roku,“ informovala Bárdyová.
Požitie alkoholu do jedného promile zaznamenali policajti počas kontrol v prvom polroku u 3486 vodičov, čo je najviac od roku 2015. Najkritickejším mesiacom bol január.
Prvenstvo v počte nehôd, pri ktorých bol zistený alkohol u vinníka, už druhý rok za sebou drží Žilinský kraj (142 nehôd). Za ním nasleduje Košický kraj (118) a Prešovský kraj (114). Naopak, šoféri v Trnavskom kraji sa dostali na chvost tohto rebríčka s počtom 84 dopravných nehôd.
- Podivná hra Ameriky. Dovolí Ukrajincom zaútočiť až na Moskvu?
- Štúdia ukazuje, ktoré potraviny urýchľujú starnutie. Na tanieri ich možno máte každý deň
- Nikita Slovák: Kým idealisti mleli čosi o lepšom svete, komunisti pochopili, že moc bude mať vždy len ten, kto má peniaze
- Ukrajina po mesiacoch získala dôležité povolenie, Turecko pre ňu chystá plán zmrazenia vojny. Čo ešte priniesol vojnový týždeň?
- USA nútia EÚ k samostatnosti, má si zvyknúť na hrozbu vojny. Rysuje sa projekt európskej CIA, no šance sú malé