Elektrické kolobežky sú stále populárnejšie. Ľudia ale často nevedia, ako a kde majú jazdiť, čoho následkom sú kolízie. Najčastejšie ide o náraz do odstavených motorových vozidiel, avšak výnimkou nie sú ani chodci.
“Vodič kolobežky s pomocným motorčekom smie jazdiť po pravej strane chodníka, cestičke pre chodcov alebo priechode pre chodcov, len ak neohrozí a neobmedzí chodcov, pričom nesmie prekročiť rýchlosť chôdze,” objasňuje hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Denisa Bárdyová.
Taktiež sa môže na kolobežke viezť iba jedna osoba.
Podľa celoštátneho zväzu nemeckého poisťovníctva (GDV) predstavuje kolízia s kolobežkou pre chodca silu okolo 150 kg, čo sa dá prirovnať k 6 baleniam cementu. „Obzvlášť pre staršie osoby môže už len kolízia znamenať potenciálne zranenie s dlhodobými následkami,“ uvádza sa vo vyhlásení GDV.
Ak kolíziu elektrickej kolobežky s chodcom na chodníku spôsobil jej používateľ, za vzniknutú škodu zodpovedá práve on. Rovnako to je v prípade, ak dôjde k zrážke s vozidlom a vinníkom je vodič elektrickej kolobežky.
“V prípade, že majiteľ kolobežky má uzatvorené poistenie domácnosti, v rámci poistenia zodpovednosti príslušníkov domácnosti má poistené aj škody na zdraví či majetku, ktoré spôsobí svojou jazdou. Škodu v takom prípade za neho uhradí poisťovňa. Týka sa to aj prípadov, ak by ste niekomu spôsobili škodu jazdou na prenajatej elektrickej kolobežke, či už na Slovensku alebo v zahraničí. Poistenie totiž platí tak na Slovensku ako aj v celej Európe,” reaguje hovorkyňa poisťovne UNIQA Beata Lipšicová.
Ak príčinou nehody bude zlý technický stav kolobežky, ktorý nemohol byť pre užívateľa zjavný, zodpovednosť za zanedbanú údržbu nesie majiteľ alebo prevádzkovateľ elektrických kolobežiek.
Nakoľko dopravných nehôd je stále viac, pričom v zahraničí aj so smrteľnými následkami, Európska únia prišla s návrhom na efektívne vymáhanie preplatenia škody.
“Európsky parlament schválil pravidlá, podľa ktorých budú musieť mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie majitelia všetkých elektrických kolobežiek a tiež segwayov s rýchlosťou vyše dvadsaťpäť kilometrov za hodinu. Poplatku sa nevyhnú ani vtedy, pokiaľ ich kolobežka dosiahne rýchlosť cez štrnásť kilometrov a zároveň váži nad dvadsaťpäť kilogramov,” dodáva Lipšicová.
Platnosť smernica nadobudne najneskôr v januári 2024. Výnimku z tejto povinnosti dostali majitelia rýchlych elektrobicyklov. Uzatvorené povinné zmluvné poistenie ale bude aj pre týchto vodičov platiť v štátoch ako je Nemecko či Francúzsko. Pri výlete elektrobicyklom do týchto krajín treba na to myslieť.
Otázne rovnako ostáva, dokedy bude kolobežku môcť šoférovať hocikto. “Pokiaľ schvaľovací orgán zaradí kolobežku do kategórie L, napr. L1 s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 25 km, v takom prípade by už jej vodič musel byť držiteľom vodičského oprávnenia AM,” uzatvára Bárdyová.