Takáto situácia tu nebola asi 10 rokov. Napriek tomu, že ceny ojazdených áut minulý rok stúpali, záujem o ne bol stále vyšší. A to nielen na Slovensku. Dnes sa ojazdené autá do veku do 10 rokov na Slovensku kupujú o 3,7 % lacnejšie. Tie do 5 rokov o takmer 8 %.
„Na základe situácie z trhu je pravdepodobné, že zlacnenie jazdených áut je len dočasný pokles, ktorý nebude dlho trvať. Najväčší vplyv na vývoj cien áut majú cenovky nových áut. Tie budú ďalej rásť, keďže komplikácie pri výrobe áut naďalej trvajú a k tomu automobilky obmedzujú výrobu lacnejších, menších modelov a sústreďujú sa na vozidlá s vyššou maržou. To platí aj pri malých autách, ktorých cenová hladina stúpla najvýraznejšie aj kvôli povinnému nasadzovaniu nových, drahších technológií. Tento vývoj bude nahrávať opätovnému zdražovaniu jazdených áut,“ upresnil Viktor Holík, manažér Carvago Slovakia.
Podľa jeho slov k poklesu cien prispel pokles letného dopytu, ako aj neistota ohľadom vojny na Ukrajine. “Taktiež sa zvyšujú výroby nových áut, čím sa presúva časť dopytu z kúpy jazdeného vozidla do objednávky nového,” dodal Holík.
Priemerná cena ojazdeného auta do 5 rokov bola v druhom štvrťroku 24 500 eur, do 10 rokov 18 000 eur.
Medzi prvým a druhým štvrťrokom sa tak priemerný nájazd zvýšil o 23,9 %.
Na začiatku roka boli “v kurze” autá s 89 054 kilometerami. Dnes je to 110 374 kilometrov. Vyplýva to z prieskumu Carvaga.
Pri kúpe starého auta zohráva úlohu aj registračný poplatok. Ten sa medzi novým a ojazdeným autom s rovnakým výkonom líši v stovkách eur. Podľa odborníkov tak samotný štát prostredníctvom zákonov podporuje kúpu ojazdených vozidiel.
V roku 2020 mala vláda pripravenú novelu zákona, ktorá by zvýhodňovala kupcov nových a elektrických vozidiel. Doteraz sa však v tejto veci nič neudialo.
Cez internet naopak ľudia kupujú mladšie a drahšie vozidlá.
„Ľudia, ktorí už bežne nakupujú elektroniku alebo potraviny z pohodlia obývačky, chcú využiť možnosť rovnako jednoducho kúpiť auto. K takémuto predaju totiž patrí aj kontrola, dovoz, registrácia a doprava až k dverám, čím odpadajú mnohé starosti v porovnaní s nákupom v tradičných bazároch,“ upresňuje šéf Carvaga Jakub Šulta.
Internetový predaj eviduje väčší záujem o ekologické autá. Tiež zákazníci siahajú po jazdenkách s nižšími, ba až nulovými emisiami. Z toho vyplýva, že nakupujúci cez internet zohľadňujú viac životné prostredie ako kupujúci v bazároch.