Na Slovensku stúpa počet dopravných kolízií automobilov s chodcami. Tento problém je vypuklejší najmä počas jesene a zimy, kedy sa skoro stmieva, vonku je hmla a sychravo, znížená viditeľnosť. Ako sa majú chodci v rámci cestnej premávky správať, aby sa vyvarovali zrazeniu? Pýtali sme sa dopravného analytika Jozefa Drahovského.
Chodci sú považovaní za najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky. Nie za všetky nehody však môžu šoféri, často sú chodci neopatrní. Čo odporúčate, aby sa znížil počet kolízií s nimi?
Veľmi účinným spôsobom je si vyskúšať bežné situácie a správanie chodcov z druhej strany. Chodci, ktorí sú aj vodiči, sa inak správajú práve preto, že poznajú situáciu z druhej strany. Vedia, že keď náhle vkročia do jazdne dráhy vozidla, tak aj keď šofér chce zastaviť, z hľadiska fyziky to nedokáže a oni budú zrazení. Taktiež si pri chôdzi po vozovke neobliekajú čisto čierne oblečenie bez reflexných prvkov, lebo vedia, že ich vodič nemá šancu včas zbadať.
Nie každý chodec si uvedomuje, že pri dopravnej nehode s automobilom nie je bez viny. Aj chodci pritom majú svoje povinnosti. O ktoré konkrétne ide?
Neznalosť zákona neospravedlňuje. Chodci, ktorým nebola súdnom odňatá svojprávnosť, sú povinní poznať pravidlá cestnej premávky. Lenže vo významnom počte percent nepoznajú ani tie pravidlá, ktoré sa týkajú práve chodcov. Veľmi negatívny dopad na bezpečnosť chodcov majú médié, keď tvrdia, že chodci sú najzraniteľnejší účastníci cestnej premávky a ostatní na nich musia dávať pozor. Práve preto si časť z nich nedáva pozor ani sama na seba a o povinnostiach chodca ani netušia. Pre bezpečnosť chodcov vie veľa spraviť aj samotná obec, keď vybuduje chodníky a chodci nemusia chodiť po vozovke. Dôležité je tiež, aby prechody pre chodcov boli správne osvetlené a chodci boli na nich videní.
Problém je hlavne bezpečnosť chodcov počas zlej viditeľnosti (dážď, tma). Ako sa má chodec správať v takýchto podmienkach?
Ak si chodec oblečie čierne oblečenie ako z čierneho divadla alebo vojenské maskovacie oblečenie, ľudovo nazývane maskáče, tak sa nesme diviť, že ho ostatní účastníci cestnej premávky nevidia. Potom, keď sa chodec v takomto oblečení za špecifických svetelných podmienok postaví do jazdnej dráhy vozidla, tak býva zrazený.
Polícia aj Becep (Bezpečnosť cestnej premávky, pozn. red.) z ministerstva dopravy robia rôzne akcie, kde rozdávajú reflexné pásky, aby sa predišlo takýmto nehodám. Mnohým chodcom tým zachránia život, ale nájdu sa aj takí chodci, ktorí na nich za rozdávanie reflexných pások nadávajú, že vodič má povinnosť chodca vidieť za každého počasia a pred nim zastaviť. Lenže povinnosť vidieť je jedna vec a fyzikálne možnosti druhá.
Špeciálnou skupinou sú elektrické kolobežky. Ako to je s týmto dopravným prostriedkom?
Elektrokolobežky sú moderným dopraným prostriedkom, ktorý v značenej miere využíva najmä mládež. Pritom elektrokolobežka a elektrokolobežka je veľký rozdiel. Sú také, ktoré idú len rýchlosťou chôdze, a sú také, ktoré dosahujú rýchlosť nad 100 km/hod. a potrebujete mať nielen vodičský ako na motorku príslušného výkonu, ale aj zákonné poistenie.
Pravidlá pre kolobežky sa odvíjajú od jej kategórie. Kolobežka bez pomocného motorčeka je považovaná za chodca na športovom náradí. Kolobežka do rýchlosti so 25 km/hod má práva a povinnosti cyklistu. Okrem ťažkých kolobežiek so sedadlom a nad 25 kg, kde je to len do rýchlosti 14 km/hod. Kolobežka s rýchlosťou nad 25 km/hod má práva a povinnosti motocykla podľa svojej výkonovej kategórie. Je rozdiel aj medzi súkromnou elektrokolobežkou a zdieľanou elektrokolobežkou. Pri súkromnej rozhoduje o všetkom jej vlastník. Pri zdieľanej ich prevádzkovateľ, ktorý napríklad podľa aktuálnej polohy z GPS vie znížiť jej rýchlosť na rýchlosť chôdze, keď zistí napríklad, že sa nachádza v pešej zóne.
- Okrem upadajúcej ekonomiky majú ďalší problém. V Rusku prudko vzrástol alkoholizmus, ľudia sa upíjajú k smrti
- Maďarsko sa teší na nástup Trumpa a nového amerického ambasádora. Ten doterajší na Orbánovi nenecháva nitku suchú
- Bezpečnosť počas zlej viditeľnosti: Chodci, ktorým nebola odňatá svojprávnosť, sú povinní poznať pravidlá cestnej premávky
- Ako zabrániť obnove veľkého Ruska? Precedens tu už je – hospodársky, nie vojensky ho zraziť na kolená. Ako kedysi Sovietsky zväz
- Nikita Slovák: O ministerke, čo si prisvojila dielo slávneho maliara Moneta, ktoré sa dá kúpiť ako omaľovánka
- Vyriešenie arabsko-izraelského konfliktu je posadnutosťou takmer všetkých amerických prezidentov po 2. svetovej vojne