Za vznikom Kura collection, ktorá sa stala výraznou súčasťou slovenskej módnej scény, stojí tvorivá a odvážna mladá žena – Janka Kurilaková. Jej spontánnemu nápadu predchádzala osobná nespokojnosť s ponukou v obchodoch, ktorá nijako nespĺňala Jankine predstavy o móde a oblečení. Akonáhle pred piatimi rokmi identifikovala dieru na trhu, rozhodla sa ju zaplniť, i keď sama priznáva, že si ani vo sne nedokázala predstaviť, kam sa z úplnej nuly nakoniec dostane. Za najťažšie, ale aj najkľúčovejšie považuje rozhodnutie „vyjsť s kožou na trh“, stať sa tvárou vlastnej značky a otvoriť sa verejnosti aj na sociálnych sieťach, ktoré sú jej hlavným a zásadným marketingovým nástrojom.
Janka, tento rok ste získali ocenenie EY Začínajúca podnikateľka roka. Čo pre vás toto ocenenie znamená?
V prvom rade musím povedať, že som takýto typ ocenenia absolútne nečakala, keďže konkurencia bola naozaj silná a do TOP 30 sa dostali naozaj veľmi úspešné firmy. O to viac ma toto ocenenie úprimne šokovalo a nadchlo. Znamená to pre mňa veľa a beriem to ako výzvu do ďalších rokov podnikania.
Podnikať ste začali pred piatimi rokmi. Prečo ste zvolili názov vašej značky KURA?
Názov KURA je odvodený od môjho priezviska a keďže som začala podnikať ako interiérová dizajnérka, názov KURA design mi prišiel ako vhodná voľba. Následne sa pretransformoval na názov KURA collection, keďže som začala s módnym návrhárstvom.
Máte technické vysokoškolské vzdelanie a strednú stavebnú školu, kedy ste v sebe objavili tvorivý potenciál a umelecký cit?
Myslím, že istý tvorivý potenciál som mala už od malička. S odstupom času musím skonštatovať, že výber škôl nebol až takou šťastnou voľbou, ale keďže som aj technický typ, tento smer bol pre mňa rovnako zaujímavý.
Bola však móda vždy vaším hobby? Patrili ste k „módnym maniačkam“?
Určite. Už od puberty som sa veľmi rada obliekala a „stylovala“ svoje outfity. Dokonca som si dávala podľa svojich návrhov šiť množstvo oblečenia u rodinnej známej.
Začínali ste tvorbou interiérového dizajnu, čo bolo podľa vašich slov prirodzeným vyústením materskej dovolenky. Nakoľko to bol odvážny krok?
Na jednej strane som odvážny typ, no na druhej som samu seba prekvapila, keďže som si zo začiatku veľmi neverila. O to viac som šťastná, ako to celé vypálilo.
Ako si vysvetľujete úspech, ktorý ste s domácou značkou odevov na slovenskom trhu dosiahli? Čím ste podľa vás upútali a presvedčili?
Myslím si, že som perfektne vyplnila dieru na trhu, ktorá bola v tom čase evidentná. Moje návrhy boli vždy niečím zaujímavé a nebola to úplne konfekcia, ktorú dostanete kúpiť v obchodoch. Môžem povedať, že moje modely boli vždy v dostupných cenách na domácu slovenskú značku. Možno aj preto si získali za krátky čas množstvo fanúšičiek.
Približne každé dva mesiace spúšťate novú kolekciu. Ako tento proces vyzerá? Máte nejaký „produkčný“ plán?
Proces tvorby nových modelov sa začína takmer okamžite po uvedení predaja aktuálnej kolekcie. Keďže v každej kolekcii máme približne 30 modelov, je náročné ich realizovať od úplného návrhu až po konečný prototyp. A keďže tento proces prebieha kontinuálne so šitím aktuálnej kolekcie, ktorá je momentálne v predaji, je to o to náročnejšie.
Koľko máte aktuálne zamestnancov a kto všetko stojí za značkou Kura collection?
Momentálne máme 22 zamestnancov, ktorí stoja za celkovým chodom značky od tvorby strihov až po expedíciu.
Vidíte nejaké rozdiely vo vzťahu k móde alebo v obliekaní Sloveniek a žien v zahraničí? Prípadne v preferenciách žien na východe a západe Slovenska?
Myslím, že rozdiel je badateľný hlavne v tom, koľko sú ženy ochotné za jednotlivé kúsky zaplatiť. Máme aj verné zákazníčky napr. v Nemecku či Holandsku, pre ktoré sú ceny za naše „fashion“ kúsky veľmi prijateľné, čo badať aj na veľkosti ich objednávok. Každopádne si vážime každú jednu zákazníčku a sme vďační za každú objednávku.
Aké sú Slovenky? Neboja sa extravagancie alebo výraznejších vecí, ktoré definujú osobnosť?
V každej kolekcii oslovíme pomerne široké spektrum zákazníčok, pretože sa snažím do každej kolekcie vtesnať extravaganciu aj klasiku.
O aký typ odevov majú vaše klientky najväčší záujem?
Vzhľadom na súčasnú dobu sa u nás veľmi rozmohol predaj teplákov a pohodlných oversize modelov.
Dá sa nejako definovať typická zákazníčka a nositeľka Kura collection?
Medzi naše zákazníčky patria slečny od -násť až po dámy okolo 60 rokov. Myslím si, že je to aj preto, že naše modely nie sú prvoplánové a naozaj si ich môže dovoliť aj žena v zrelom veku. Každopádne jej musí byť po chuti aj štýl a rukopis, ktorý prezentujeme.
Ktoré známe osobnosti vyhľadávajú vašu značku?
Určite medzi naše zákazníčky radíme aj známe osobnosti slovenského aj českého šoubiznisu. V skratke môžeme spomenúť Zuzanu Belohorcovú, Alexandru Orviskú, Zuzanu Plačkovú, Natáliu Selvekovú, Evu Rezešovú, Zuzanu Kaščákovú, Andreu Verešovú či Daru Rolins. Je nám veľkou cťou, že naše modely nosia aj „celebrity“, no každopádne si vážime každú jednu zákazníčku.
Máte aj vy najobľúbenejší kúsok z vlastnej tvorby?
Samozrejme, je ich niekoľko, no ťažko vybrať jeden konkrétny model.
Čo by ste ženám poradili, ako si vybudovať kvalitný a funkčný šatník? Čo je kľúčovým „must have“ kúskom?
Z môjho pohľadu je základom každého ženského šatníka kvalitný kabát, sako, malé aj veľké čierne, oversize košeľa a pohodlné tepláky na voľný čas a toto všetko doplniť kvalitnou kabelkou.
Aké máte ešte plány a ciele so značkou KURA collection? Váš showroom je v Košiciach, nerozmýšľali ste o rozšírení do ďalších miest?
Momentálne som spokojná, ako značka funguje. Snažíme sa zvyšovať kvalitu od každej kolekcie a vytvárať aj strihovo náročnejšie a prepracovanejšie modely. Do iných miest sa momentálne z kapacitných dôvodov nechystám.
Ako je to so zahraničným trhom? Máte klientov aj mimo Slovenska?
Samozrejme. Majoritu zahraničných objednávok tvorí Česká republika, ďalej expedujeme do Nemecka, Holandska, Talianska či Švajčiarska.
Ste dvojnásobnou mamou, neťahá vás to k rozšíreniu ponuky aj o detskú módu?
Niečo už máme načrtnuté, ale keďže dopyt po dámskej konfekcii neustále rastie, neostáva na detskú kolekciu dostatok času. Snáď v blízkej budúcnosti sa nám to podarí.
Sledujete aj vy nejaké slovenské značky a ich produkciu? Ktoré sú vaše obľúbené?
Nechcem znieť povýšenecky, ale skôr sledujem zahraničnú módnu tvorbu. Každopádne si rada pozriem tvorbu, ako napr. PLZR, Mazumis a popredných slovenských a českých návrhárov.
Snažíte sa vašu značku viesť k udržateľnosti a zero waste. Čo konkrétne v tomto smere robíte? Kde nakupujete materiál?
Dodávateľov máme z celej Európy. V rámci zero waste politiky šijeme pre zákazníka a nie na sklad. Šijeme prevažne na objednávky a dokonca ponúkame aj možnosť šitia podľa špecifík zákazníka.
Pocítili ste nejako dopad pandémie na vašu podnikateľskú činnosť?
Samozrejme, aj ja som sa obávala, ako zákazníčky zareagujú, no bola som milo prekvapená, keďže tepláková móda, ktorú sme v začiatkoch pandémie začali produkovať, sa medzi zákazníčkami ujala, a to sa odrazilo aj na kvantite objednávok.
Mení sa nejako správanie zákazníkov odkedy ste začali podnikať? Zvyšuje sa podľa vás záujem o domáce značky?
Myslím, že áno. Trend udržateľnej módy sa rozmáha po celom Slovensku, čomu sa veľmi teším, pretože vidím, ako sa dá robiť móda poctivo a ohodnotiť ľudí primerane ich výkonu, keďže fast fashion reťazce túto víziu zvyčajne nedodržujú.
Ako najradšej relaxujete? Je dizajnové oblečenie aj súčasťou vášho oddychu?
Jednak rada relaxujem pri cestovaní, trávení času s rodinou a musím povedať, že 99 % času trávim skutočne v modeloch KURA collection. Či už sú to legíny, tepláky alebo šaty. Cítim sa v tom pohodlne a trendy.
Čo je podľa vás najdôležitejšie pri začínajúcom podnikaní? Čo vám KURA dala a je niečo, čo vzala?
Najdôležitejším predpokladom úspešného začínajúceho podnikania je z môjho pohľadu mať nápad a nájsť medzeru na trhu. Každopádne musím povedať, že do súčasnosti mám pred každou kolekciou obrovský rešpekt. Stále sa mi vynárajú otázky, či bude mať kolekcia úspech. KURA mi dala veľa. Skutočne mi nikdy nenapadlo, že sa prakticky od nuly dá dostať až sem. Naopak, KURA mi vzala pokojný spánok (smiech), keďže častokrát sa zobudím aj v noci a rozmýšľam, čo by som ešte mohla priniesť do novej kolekcie.